We ontwikkelen een werkbare tool om het welzijn van mensapen in dierentuinen te meten. Mensapen nemen, omwille van hun nauwe verwantschap met de mens en hun hoge cognitieve ontwikkeling, een belangrijke plaats in bij ethische debatten over het houden van deze soorten in dierentuinen. We brengen de huidige praktijken qua voedingsmanagement, huisvesting en verzorging van mensapen in Europese dierentuinen in kaart.
In het project De leesscan 2.0 ontwikkelen we een leesscan, een digitale tool waarmee we leerkrachten basisonderwijs ondersteunen om hun leesonderwijs te versterken.
Onze studenten bundelen de krachten met landbouwers en experten om datagedreven oplossingen, in de vorm van een (demo)app, slim te combineren met hedendaagse landbouwuitdagingen rond klimaat, water, veerkracht en innovatief ondernemerschap!
In dit project zetten we in op de kwantiteit en kwaliteit van individuele spreekkansen bij kinderen die baat hebben bij extra taalondersteuning. Spreekkansen zijn niet gelijk verdeeld in veel klassen. Dat ontneemt sommige kinderen kansen om aan hun taalvaardigheid te werken. Via observatietools wakkeren we het urgentiebesef aan en geven houvast aan leerkrachten om de interactiekwaliteit met en tussen de kleuters te verhogen.
Goed dierenwelzijn is een groeiend maatschappelijk topic dat ook steeds meer impact heeft op commerciƫle activiteiten met productiedieren, ook bij aquacultuur. Met dit project willen we een soortspecifiek welzijnsprotocol voor de zoetwaterkabeljauw ontwikkelen.