Bouw (via afstandsonderwijs)

Startmoment

Aan onze hogeschool en in onze opleiding staat de student centraal. We willen je dan ook graag persoonlijk verwelkomen tijdens onze onthaaldag. Dit onthaalmoment is een unieke gelegenheid om medestudenten en docenten te leren kennen in een ontspannen sfeer.

Tevens willen we van deze gelegenheid gebruik maken om je de meest essentiële informatie mee te geven zodat je het academiejaar met een gerust gevoel kan starten, zoals bijv.:

  • Kennismaking met de hogeschool, de campus, de opleiding en het docententeam
  • ICT-inleiding: PC-vereisten, beschikbare software, …
  • Voorstelling online leerplatform Toledo, studentenportaal, KULoket en uurrooster

We verwachten je op dinsdag 29 september 2020 om 18:00u in lokaal 0W28.

Het precieze programma wordt tijdig via het digitaal leerplatform Toledo gecommuniceerd.

Start academiejaar

Maandag 21 september 2020 wordt het academiejaar officieel geopend.

Begeleidingsmomenten

In de loop van de semesters worden een aantal begeleidingsmomenten bij de leeractiviteiten ingericht, die online zullen plaatsvinden via MS Teams.

De detailplanningen (data, uurregeling en leeractiviteiten die aan bod komen) worden gecommuniceerd via het individueel uurrooster en via het digitaal leerplatform Toledo, dat je vindt via deze koppeling (klik op “Uurrooster” en vervolgens op de opleidingsfase van je keuze – voor nieuwe studenten is dat “1ste opleidingsfase”).

Persoonlijke beschermingsmiddelen voor de lessen uitvoeringspraktijk, de werfbezoeken en de stages

Het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM): helm, veiligheids­schoenen, werkkledij (werkbroek, werkvest of overall) is verplicht tijdens de sessies Uitvoeringspraktijk. Bij uitvoering van oefeningen buiten de praktijkzaal is bovendien het dragen van een fluohesje verplicht.
Op werfbezoeken: helm, veiligheidsschoenen en fluohesje.

Je hebt deze beschermingsmiddelen nodig vanaf de 2de week: stel de aanschaf ervan dus niet uit aub.
Je hoeft dat natuurlijk enkel te doen als er praktijkleeractiviteiten op jouw Individueel StudieProgramma (ISP) staan. Raadpleeg indien nodig je trajectbegeleider.

Je hebt deze beschermingsmiddelen nodig vanaf de 2de week: stel de aanschaf ervan dus niet uit aub.

Verplicht aan te schaffen via de webshop https://odisee.atworkshop.be

  • Signalisatiehesje – fluogeel met Odisee-logo
    Opgelet: het signalisatiehesje moet over de normale kledij (inclusief een jas) gedragen worden. Hou hiermee rekening bij de maatkeuze.
  • Veiligheidshelm – wit met Odisee-logo

Verplicht aan te schaffen, naar keuze al of niet via de webshop https://odisee.atworkshop.be

  • Veiligheidsschoenen
    Veiligheidsschoenen mogen ook zelf worden aangeschaft of schoenen reeds in bezit kunnen worden gebruikt. Deze veiligheidsschoenen moeten voldoen aan de S3-codering voor bouwwerken.
    De S3-codering attesteert dat de veiligheidsschoengeschikt is voor beroepsdoeleinden: een speciale veiligheidsneus biedt bescherming tegen vallende voorwerpen, de schoen heeft verder een gesloten hiel, antistatische eigenschappen, een energie-absorberende hak, een waterdichte schacht, een stalen tussenzool en een geprofileerde loopzool.

Opgelet
Als je materiaal, besteld bij atworkshop, bij het begin van het academiejaar (dwz. op maandag 21 september) ter beschikking wilt hebben, moet je bestellen uiterlijk op 15 september! Later bestellen kan weliswaar ook nog, maar dan zal jouw bestelling wellicht ook later geleverd worden, waardoor het risico bestaat dat je aan de eerste sessies van bepaalde leeractiviteiten niet kan deelnemen.

Persoonlijk gereedschap

Voor de praktijklessen moet je in het bezit zijn van de volgende gereedschappen (deze hoeven niet nieuw te zijn, maar wel functioneel):

  • metselaarstruweel
  • 2 metselaarspriemen met nylonkoord (ongeveer 30 lopende meter)
  • schietlood met houten blok
  • waterpas met een lengte van 60 cm of meer
  • vouw- of plooimeter
  • schrijnwerkerspotlood
  • klauwhamer
  • voeger 12 mm
  • papieren plakband Tesa 30 mm
  • bindtang voor het binden van wapening

Laptop: indicatieve systeemvereisten

In de opleiding wordt intensief gebruik gemaakt van ICT-toepassingen (MS Office, MS Project, BricsCAD, calculatiesoftware, BIM-software). Bij voorkeur schaf je een laptop aan. Indicatieve systeemvereisten zijn:

  • Besturingssysteem:       Microsoft Windows 10, laatste updates geïnstalleerd
  • Processor:                     min. 2.5 GHz
  • RAM geheugen:            min. 8 GB, meer is beter als het betaalbaar is
  • Schermresolutie:           min. 1920 x 1080
  • Grafische kaart:             min. 1 GB GPU met 29 GB/s bandbreedte en DirectX 11 compatibel, beter: 4 GB GPU met 106 GB/s bandbreedte

Studiekosten

In de loop van het academiejaar zal via factuur een forfaitair bedrag van € 2 per opgenomen studiepunt per academiejaar aangerekend worden om de kosten te dekken voor o.m. het gebruik van het materieel en het materiaal dat de opleiding Bouw ter beschikking stelt, het busvervoer voor werfbezoeken, losse kopies en planafdrukken edm. Aangezien het een forfaitaire dekking betreft, is er geen oorzakelijke relatie tussen de inhoud van de leeractiviteiten op het Individuele Studieprogramma en de aangerekende kost.

Bijv.: Neem je als nieuwe (HAO)student 25 studiepunten op, dan bedraagt deze kostentoerekeningsfactuur 25 x € 2 = € 50.